Solceller er hotteste mode

At solceller er en god idé for både kloden og økonomien, er efterhånden en gammel nyhed. Solceller vinder frem og udviklingen i i 2018 overgik igen forventningen

Louis Vuitton udsmykker sig med solceller

Men hvad er så nyheden her?
Nyheden er, at solceller nu også er del af moden indenfor de hotteste og mest eksklusive modehuse. Dette blev tydeligt for mig, da jeg i sommer befandt sig på shoppinggaderne i både Paris, Madrid eller Berlin.
Her oplevede jeg og de andre besøgende i Louis Vuittons butikker nemlig, en noget anderledes udsmykning. Alle designhusets store udstillingsvinduer var udsmykket med blå solcellepaneler – og der var masser af dem.

Forestil dig en lille solcelleentusiast som mig, da jeg så den udsmykning i modehuset. Jeg kunne jeg næsten ikke skjule min begejstring. Straks fik jeg fat i personalet, der halvskuffede over min manglende købelyst men samtidig store billed-iver bekræftede, at jeg godt måtte tage billeder af vinduerne. Nedenfor kan du se et udpluk af disse billeder. – Mange vil mene, at Louis Vuittons ikoniske kuffert aldrig har set bedre ud, end som centrum i en solcelle-sol 😉

Forbindelsen mellem solceller og modehuse

Det skal være indrømmet, før jeg selv stødte på dette syn i sommer, havde jeg nok ikke forbundet blå solcellepaneler, med de fashionable, franske modehuse. Fordi hvad er forbindelsen mellem solcellepaneler og luksuriøst, fransk design?

Hvordan relaterer noget så praktisk, økonomisk, og miljøbevidst som solcellepaneler sig til Louis Vuittons luksuriøse og lækre verden? En konklusion kunne være, som artiklen overskrift antyder: solceller er blevet en del af den hotteste mode!
Midt i en klimakrise, der ikke før er set lignende, og en klimadebat, der stadig bliver mere ophedet, er solceller simpelthen blevet moderne på linje med de lækre brune lædertasker, med lysebrune LV-monogrammer. Måske er det grunden?

Et andet bud på relationen mellem solceller og Louis Vuitton kunne være, at solcellerne forbedrer modehusets image. At kigge på solcellerne, kan simpelthen være en form for aflad for både modehuset og dets kunder? Ved at udsmykke sig med solceller skaber modehuset en forbindelse mellem deres brand, flere måske ville forbinde med overflod, og den miljøbevidste, sparsomme solcelle. Det er da smart!

Herfra kan jeg ikke endeligt konkludere, om motivet bag solcelleudsmykningen var en form for miljømæssigt aflad. Jeg vil blot glæde mig over den fashionable anvendelse af solcellepanelerne og konstatere, at solceller nu en gang for alle er in.

Spørg bare Louis Vuitton 🙂