Grøn profil med solcelleanlæg

Grøn profil med solcelleanlæg

At virksomheder og erhvervslivet har et ansvar overfor miljø og samfund er en udbredt holdning i befolkningen. Begrebet CSR-værdi bruges ofte og er et parameter, som virksomheder bedømmes på. Har dit erhverv eller din virksomhed et solcelleanlæg, forbedrer det jeres CSR-værdi. En god CSR-værdi kan bruges i flere markedsføringsmæssige sammenhænge, og solcelleanlægget vil dermed kunne fremme jeres konkurrenceevne. CSR-Værdi erhvervssolceller solceller erhverv solceller CSR

CSR-værdi

CSR står for Corporate Social Responsibility og er et begreb, der betegner virksomheders ansvar overfor samfundet og miljøet. På dansk betegnes detteGod CSR-værdi med solceller også mere simpelt som virksomheders samfundsansvar. CSR er blevet et bredt benyttet begreb i Danmark, og det er i dag en væsentlig del af flere virksomheders markedsføring. Hvis en virksomhed tager hensyn til miljøet i sine forretninger, skaber det et billede af et moralsk foretagende, der kærer sig om andet end blot profit. Dette kan øge mange menneskers tillid til virksomheden, og det kan dermed være fremmende for dets salg og konkurrenceevne.

At købe og opsætte et solcelleanlæg ved jeres virksomhed eller erhverv er en oplagt måde til at udvise ansvar og omtanke for miljøet. Et solcelleanlæg er samtidigt en forretningsmæssigt mere end fornuftig investering, hvorfor i så at sige vil kunne “slå to fluer med et smæk”.

Konsekvenser ved dårlig CSR-værdi

At CSR-værdien de senere år er blevet en vigtigere del af en virksomheds omdømme ses ofte i medierne. Hvis en virksomhed viser hensynsløshed overfor samfund eller miljø i sin forretninger, smitter det hurtigt negativt af på dens omdømme. Et godt eksempel på dette er Maersk-sagen fra oktober 2016. Her endte fragtgiganten i massiv modvind, fordi det kom frem, at de bruger en både farlig og forurenende metode til ophugning af deres gamle fragtskibe. Denne sag har fået enorm opmærksomhed i medierne, hvor Maersk er blevet fremstillet som et grisk og amoralsk foretagende.

Som sagen om Maersk viser, er virksomheders hensyn til miljø er i dag vigtigere end nogensinde. På de sociale medier spredes positive og negative historier hurtigere end nogensinde før. Vend dette til jeres fordel og invester i det gode omdømme, ved eksempelvis at mindske jeres CO2-udledning med et solcelleanlæg. Dette betaler sig oftest tilbage flere gange, da et godt omdømme øger salget.

Eksempel på markedsføring med solcelleanlæg:

Har i købt et solcelleanlæg til jeres virksomhed eller erhverv, gælder det om at sprede budskabet. Solceller kan give jeres virksomhed en grøn profil og tiltrække mange, miljøbevidste kunder.

Et godt eksempel på en markedsføringsmulighed er eksempelvis Super Brugsen i Egtved. De investerede i 2013 i et 75 kWp solcelleanlæg fra KlimaEnergi. Super Brugsen bruger hverdag strømmen fra deres solcelleanlæg i alle deres kølebokse, der bl.a. holder kødet frisk og frostvarerne kolde. Kunderne i Super Brugsen i Egtved kan derfor hverdag med god samvittighed købe deres kølevarer. De ved nemlig, at når de køber deres kød, mælk eller frostvarer i Brugsen i Egtved, har de belastet miljøet mindst muligt sammenlignet med andre dagligvarebutikker. Dette giver altså de miljøbevidste kunder en ekstra grund til at handle i Super Brugsen i Egtved og har dermed øget Brugsens konkurrenceevne.

# CSR-værdi # solceller erhverv # erhvervssolceller CSR # grøn profil