Afskrivningsregler for Solcelleanlæg

Forside Fora Økonomi Afskrivningsregler for Solcelleanlæg

This topic contains 15 svar, has 9 stemmer, and was last updated by  Michael Christiansen Ingen svar.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Forfatter

Hobro
    Member

Hejsa Alle

Er der nogen er Jer læsere der har styr på afskrivningsreglerne på anlæg, jeg har læst en del materiale omkring det men har aldig helt forstået det. Er der nogen der har købt en anlæg og kan fortælle hvordan det påvirker økonomien helt eksakt. Fx et anælg til 100.000 hvad afskriver man med, skal der en revisor til, hvad girver det i hånden efter skat ovs. Ulemper / fordele.

Har spurgt en del personer, selv en der har købet anlæg og intet aner om afskrivningsmuligheder. Har også været til et par møder fa forskellige firmaet
    omkring solceller heller ikke her er der hjælp at hente.

Tror det vil fremme solcellerne i DK hvis vi kunne få en god guide for “dummies” mht afskrivnings regler.

Her er et tilfældig link omkring afskrivning:

http://www.bluesolar.dk/ufbluelimedk/File/PWC%20%20Solcelleanlaeg%202011%20private%20forbrugere%20Afskrivningsregler.pdf

Mvh

Brian, Hobro

PS har fået et tilbud på et Solcelle anlæg fra Tyskland, 5kw anlæg KOMPLET incl levering til DK. 65.000DKK, Vil ved kommede lejlighed poste tilbudt og høre Jeres meninger om det er et godt tilbud.

Godt iniviativ med http://www.solcellepriser.dk håber vi alle i fremtiden vil bidrage med hvad vi kan, så siden kan blive en succes.

#389 Svar

hvn99
    Member

Du kan godt klare skærene selv uden en REVISOR!
    Grundlæggende er der to metoder:

Fast fradrag ala sommerhusudlejning. Du får et fast fradrag på 7000 kr pr år og skal så betale indkomst skat af 60% af resten af din indtægt fra anlægget. (I praksis skal du ikke betale skat af den producerede strøm men får ikke fradrag for anskaffelsesomkostninger).

Den anden metode er en virksomhedsordning der er mere kompliceret men giver en skattebesparelse for de fleste. Idet man betaler indkomst skat af hele produktionen af el, men kan fradrage op til 25% af anlæggets værdi hvert år samt diverse driftsudgifter omkostninger. Dette giver en skatterabat i de første 10-20 leveår af anlægget, men en lidt højere skat de resterende leveår af anlægget. Dette kræver dog udvidet selvangivelse…

Hvor har du købt anlæg? Prisen lyder god, er det inkl. montage?

#390 Svar

hvn99
    Member

Nu har jeg haft lommeregneren fremme fordi du ønskede et beregningseksempel…
    Antagelser: Anskaffelsespris på anlæg 100.000,-, Årlig el produktion fra anlæg 4500 kWh og familiens årlige elforbrug 4000 kWh.

Fast fradrag (skabelon fradrag): Du skal betale skat af 60% af netto indtægten fra anlæget minus 7000,-
    Dvs. Netto indtægt = (produktion – forbrug) * afregningspris (60 øre/kWh)
    Nettoindtægt = (4500 kWh-4000kWh) * 0,6 kr/kWh = 300 kr
    Da nettoindtægten er under 7000 kr skal der ikke betales skat! (men der er heller ikke mulighed for at fradrage anskaffelsessummen)

Virksomhedsskatteordning: Du skal betale skat af hele produktionens værdi, men kan få fradrag for omkostninger og afskrive anlægget.
    Dvs. Du skal betale skat af hele el produktionen værdi: 4500 kWh * 0,6 kr/kWh = 2700 kr ligges til din skatte pligtige indkomst.
    Du får fradrag for eventuelle omkostninger ved drift af anlæget (i starten 0 kr/år, men skal du f.eks. have montør på anlæget kan det trækkes fra)
    Du kan afskrive anlæggets anskaffelsessum med optil 25% per år (=fuldt afskrevet efter 10 år) eller afskrive det liniært med 4% af anlægets anskaffelsessum pr år over 25 år (kun hvis anlægget er integreret i taget). Jeg vælger at bruge det sidste i min beregning fordi afskrivningen så er den samme hver år og ikke skal nyberegnes for hvert år.
    Afskrivning: 4% af 100000,- ialt 4000 kr/år i 25 år
    Skatte konsekvens ialt : 2700 – 4000 = -1300 kr Du kan fratrække ca. 1300 kr i din indkomst hvert år i de næste 25 år samtidig med at du har fået gratis strøm.
    Regnestykket giver ca. samme fordel til dig hvis du afskriver efter den anden metode, men afskrivningerne kommer ofte over færre år men tilgengæld med et større beløb pr år.

• This reply was modified by  hvn99.
    #397 Svar

Simon B
    Member

Nu har Nordjysk Bioenergi fået lavet en vejledning til hvordan man udfylder den udvidede selvangivelse. Med deres regneark ser det utroligt let ud. Samtidig er besparelsen jo imponerende.

De fleste vil dog nok være nødt til at medregne renter på et lån til køb af anlægget. Jeg har ihvertfald ikke pengene kontant.

http://www.scotte.dk/product.asp?product=934

#403 Svar

Fyrsten
    Member

Efter hvad man kan læse på nettet skal man passe på med at lade sig registrere som selvstændig ved køb af solceller, for derved mister man også rettigheden til understøttelse fra sin A-kasse hvis man bliver ledig.

http://www.dinepenge.dk/bolig/husejer-straffes-af-a-kassen-fordi-han-har-solcelle

#438 Svar

Hsandal
    Member

Man skal ikke tro denne sag gælder alle . Denne person har sikkert ikke baggrund som aml. lønmodtager . Kik under “PAS PÅ ”

#1707 Svar

Benny

Så det vil sige at hvis vi bruger 8000kw selv og får 6000kw fra anlæget. Så er der en kontant fradrag på 7000kr på selvangivelsen. Men hvilken rubrik skal dette skrives.

#1708 Svar

dskovborg
    Member

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=13954&vId=0

her er et link til det på Skat

#2749 Svar

-skov-
    Member

hej derude

jeg har bestilt et anlæg, som monteres om 14 dages tid, så nu er det jeg snart skal vælge metode.
    jeg har læst spalte op og spalte ned, men der er stadig en ting jeg ikke helt har styr på, hvad sker der ved et evt. hussalg om f.eks 7 år ???ved brug af virksomhedsordningen.
    et konkret eksembel med nogle tørre tal så jeg forstår det .
    på forhånd tak.

#2799 Svar

Hsandal
    Member

Hej Skov
    Hvis man sælger huset og har virksomhedsordningen så ville rest fradraget tilfalde den nye køber.

Hilsen Henrik

#2832 Svar

DJensen

Såfremt man anvender den regnskabsmæssige metode og der efter8 år er behov for at udskifte veksleren – skal denne anskaffelse så indregnes det pågældende år som en driftsudgift ?
    VH DJ

#2833 Svar

DJensen

mener selvfølgeligt virksomhedsordningen=regnskabsmæssige metode

#4079 Svar

bygork
    Member

Hej.

Har læst at man nu kan straks afskrive solcelle anlægget med 115 % http://epn.dk/samfund/politik/article4713847.ece

Men hvad vil det betyde for økonomien hvis man forestiller sig at man køber et anlæg til 100.000? f.eks. over 5 eller 10 år og hvor lang tid vil man forvente at tilbagebetalingstiden så vil være?
    er der evt. specielle regler for straksafskrivning når man ikke har et cvr nummer?

Vil man stadig kunne modregne strømmen 100 % i forhold til det man bruger med straksafskrivning? (altså opsparing 1:1 i elnettet?)

vh
    Bygork

#4090 Svar

John Stevens

Hvis du sælger huset mener jeg du skal opdele salgsprisen i hus og anlæg, og så indkomstbeskattes for salg af anlægget. Det kommer vist an på hvilken ordning du er på.

Men er det efter f.eks. 7 år er det jo stort set afskrevet, og således kan du sikkert få salgsprisen på anlægget til at være ret lille, hvorved der ikke udløses så stor en beskatning.

—–

Noget andet, jeg har hørt/læst at man frit kan vælge of SKIFTE ordning. Således hvis du har afskrevet dit anlæg over 7-9 år på den regnskabsmæssige ordning, kan du på det tidspunkt skifte til den anden ordning resten af anlæggets levetid.

Andre har fortalt mig at man kan komme ud af virksomhedsordningen ved at sælge det afskrevne anlæg til sin ægtefælle (der så overtager det på den almindelige private netto-ordning).

#4110 Svar

John Stevens

Ja, er du på virksomhedsordningen (hvilket man typisk er de første 7-10 år), så gælder:

Sælges huset ophører anvendelsen af skatteordningens almindelige regler og der skal foretages en avanceopgørelse. Solcelleanlægget skal vurderes separat fra boligen og eventuel merværdi skal beskattes som kapitalindkomst.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
Svar til: Afskrivningsregler for Solcelleanlæg
Din information: